TIPS VOOR ONDERHOUD VAN UW FIETS:

Elke fiets heeft onderhoud nodig. Wij adviseren u dan ook om uw fiets minimaal 1 á 2 keer per jaar een onderhoudsbeurt te geven afhankelijk hoe en hoe vaak u deze gebruikt.

Gesloten kettingkast:

Bijna alle fietsen zijn voorzien van een gesloten kettingkast, deze worden dan ook onderhoudsarm genoemd. Dit neemt echter niet weg dat deze fiets dan geheel onderhoudsvrij is.

Versnellingen:

In de Tradition / Hybride / Kids serie zijn alle fietsen voorzien van naafversnellingen.
Hierin gebruiken wij de volgende drie mogelijkheden van Shimano, te verstaan: Nexus 3, Nexus 7 en Nexus 8. Indien de versnellingen niet soepel doorschakelen of eventueel doortrapt, kunnen wij dit voor u verhelpen.

Trekking:

Trekking fietsen zijn fietsen met een zogenaamd open schakelsysteem. Dit vraagt meer onderhoud dan bijvoorbeeld een fiets met een gesloten kettingkast om goed te blijven functioneren.

Versnellingen:

Trekking fietsen zijn voorzien van een zogenaamd open versnellingssysteem wat u een tal van mogelijkheden biedt. Vaak bestaat dit uit 3 bladen aan de voorzijde en uit 7, 8, of 9 tandwielen aan de achterzijde.
Deze versnellingen zijn vaak snel en eenvoudig bij te stellen maar vragen wel technisch inzicht, wij kunnen u hier dan ook graag bij helpen. Belangrijk bij dit systeem is dat een diagonale kettinglijn wordt voorkomen zodat vroegtijdige slijtage van de ketting en tandwielen tegen wordt gegaan. Dus bij de ketting op het binnenste blad aan de voorzijde niet de ketting op het buitenste tandwiel aan de achterzijde gebruiken en andersom ook niet.


Remmen:

Er zijn diverse soorten remmen die gebruikt worden op een fiets zoals de V-Brake (blokjesrem), Rollerbrake, Hydraulische en de remnaaf.


Rollerbrakes:

Deze remmen zijn onderhoudsarm en zijn voorzien van een goede afdichting tegen vuil en vocht. Merkt u dat de remkracht minder wordt en u de remhendel voor meer dan de helft in kunt knijpen dan kunt u deze strakker stellen door de stelschroef op de remhendel iets uit te draaien.
Let op! Als u beide remmen inknijpt en de fiets heen en weer beweegt zult u merken dat er iets speling zit in de remmen. Dit hoort in deze remmen en is een beveiliging om blokkeren en dergelijk situaties te voorkomen.

V-Brakes:

De V-brake is een rem die gebruik maakt van remblokken die remmen op de velg. Doordat de v-brake voorzien is van een langere remarm dan een klassieke velgrem zorgt deze voor een erg goede remkracht. Mocht de remkracht afnemen en u de hendels erg ver in moeten knijpen dan kunt u deze afstellen door de stelschroef op de remhevel iets uit te draaien.
Wanneer zijn de remblokken aan vervanging toe? De remblokken zijn voorzien van een aantal groeven om vocht en vuil af te voeren om zo optimaal te blijven remmen. Zijn deze weg gesleten dan zullen deze vervangen moeten worden, te lang doorrijden met versleten remblokken veroorzaakt blijvende beschadigingen en krassen in de velg.

Om een goede remkracht te behouden is het van belang om de remblokken in de juiste hoek te monteren.

Hydraulische:

De meeste e-bike's zijn uitgerust met de Magura hydraulische velg en/of schijfremmen, dit remt ontzettend krachtig en comfortabel. Met hydraulische remmen kun je met minimale kracht van je handen krachtig remmen en snel tot stilstand komen, hierdoor is de remkracht beter te dosseren; ideaal voor mensen met (lichte) artrose/reuma. Hydraulische remmen gebruiken geen rvs remkabel, maar remleidingen gevuld met speciale olie. Bij het inknijpen van de remgreep drukt de olie via twee zuigers de remblokken tegen de velg.


Remnaaf:

De remnaaf is onderhoudsarm en er is zelf weinig aan te doen. Mochten hier dan ook problemen voordoen kom dan even bij ons langs.

Banden:

Controleer regelmatig de spanning van uw banden. Advies is om 1 x per maand uw banden te controleren cq op te pompen. Een goede bandenspanning voorkomt vroegtijdige slijtage en scheuren in uw banden.

Schoonmaken:

Vooral in de winterperiodes als er gestrooid wordt is het erg belangrijk dat u de fiets ook wast om pekel en zout te verwijderen. Dit kunt u het beste doen met warm water en een zachte zeep zoals een afwasmiddel, hiermee lost zout en pekel makkelijker op. U borstelt eerst het ergste vuil en modder van de fiets af. Hierna neemt u het water en wast u de fiets met een doek of zachte borstel (bijvoorbeeld met een afwasborstel of een behangerskwast) van boven naar beneden toe. Vergeet ook niet de velgen en spaken goed af te nemen. Vervolgens met een droge doek de fiets afnemen en eventueel resterend vuil weghalen. Als de fiets helemaal schoon en droog is kunt u de diverse bouten en moeren het beste insmeren of inspuiten met Vaseline.

Belangrijk! Bij een Trekking fiets zult u in deze periodes ook de ketting vaker moeten smeren en reinigen.

  • Home
  • Aanbieding
  • Winkel
  • Werkplaats
  • Nieuws
  • E-Bike Opstapdagen 2018
  • Fiets verhuur
  • Contact & Openingstijden: